14 noviembre 2007

Peatges urbans sí, però ben pensats

Experts europeus en mobilitat defensen posar límits als accessos a la ciutat
ANNA BALLBONA. Barcelona
Els peatges urbans són una bona fórmula per a les grans ciutats com Barcelona, sempre que vagin acompanyats d'una xarxa potent de transport públic, que no és el cas; la limitació de velocitat als accessos a Barcelona de 80 km/h pot tenir beneficis i el futur de la mobilitat passa pels trens-tramvia. Són algunes de les opinions més destacades dels experts europeus en mobilitat que van participar ahir en les jornades que es fan al Centre de Cultura Contemporània de Barcelona (CCCB).

Unes jornades sobre mobilitat com les que fa fins avui el Consorci Universitat Internacional Menéndez Pelayo de Barcelona -Centre Ernest Lluch permeten de tenir a l'abast alguns dels màxims experts europeus en mobilitat. I quan són els tècnics, i no els polítics, els que parlen sobre com solucionar els actuals problemes de mobilitat, el tema pren un interès especial.
Els experts de Manchester, París i Londres que van intervenir ahir en les jornades van defensar els beneficis d'implantar peatges urbans, però ben pensats. Jean-Marc Offner, director de LATTS, un centre que depèn de la universitat de Marne-la Vallée, va explicar a aquest diari que un peatge urbà com el d'Estocolm, pensat per «recaptar diners per desenvolupar el transport públic» seria interessant per Barcelona i «més fàcil d'implantar». No creu, però, que Barcelona s'hagi d'emmirallar en Londres, que té peatge urbà, perquè la capital anglesa rep un enorme volum de població que hi treballa cada dia. En una línia similar, Moira Percy, del Passenger Transport Executive de Manchester, assegura que el peatge urbà es pot aplicar sempre que hi hagi una bona xarxa de transport públic. «A Manchester ho estem considerant, però no n'hi ha prou només amb això». «L'esquema del peatge urbà ha d'estar planejat al detall, i cal el suport del transport públic», assegura Jonathan H. Spear, consultor d'Atkins Transport Planning, de Londres. Precisament, a Londres plantegen introduir canvis en el seu peatge urbà per entrar al centre, ajustant l'impost segons el tipus de cotxe i de com contaminin.
De l'àrea verda que té Barcelona també en parlen bé. A Manchester, per exemple, l'apliquen als voltants de l'estadi de futbol, per no perjudicar els veïns i el centre històric. A París també ho fan, tot i que l'expert francès avisa que la mesura no ha de fer que els veïns beneficiats utilitzin més el cotxe.
Europa va amb tramvia
Els experts europeus en mobilitat aposten per la fórmula dels trens-tramvia com el camí a seguir. «És interessant pels viatgers perquè és menys car que el tren», afirma Jean-Marc Offner. A Manchester ja han canviat a tramvies «línies ferroviàries que no eren beneficioses», comenta Moira Percy. I a Londres tenen en projecte un «cross-rail», una línia que creuarà d'est a oest la ciutat per «alleugerir el metro», segons Jonathan H. Spear. Tot això ho expliquen l'endemà que Jordi Julià, director d'Infraestructures Ferroviàries de la Generalitat, exposés
els plans per convertir línies de tren catalanes poc utilitzades en tramvies.
Pel que fa a la limitació dels 80 km/h que s'aplicarà als accessos a Barcelona, els experts europeus la veuen amb bons ulls, pels beneficis de la reducció de la contaminació, però també, i en bona mesura, per la millora del trànsit i l'augment de seguretat. «Una velocitat més lenta millora els fluxos de trànsit», assenyala Moira Percy.

No hay comentarios: