Un 40,6% dels desplaçaments, amb el vehicle privat
EL PUNT 10.07.07
P. MERCADER.
Els 6,8 milions de catalans fan un total de 147,9 milions de desplaçaments a la setmana. És a dir, 21,64 viatges per persona. De dilluns a divendres, un 45,1% d'aquests trajectes es fan a peu o en bicicleta; un 40,6% dels viatges es fan amb vehicle privat i l'ocupació dels cotxes continua sent baixa: 1,22 persones. Només s'utilitza el transport públic en un 14,3% dels trajectes que es fan entre setmana. Els dissabtes i diumenges, el cotxe encara pren més protagonisme i un 49,1% dels trajectes es fan amb aquest mitjà de transport.
Segons es deriva de les dades d'aquesta enquesta, entre setmana la majoria de gent que es desplaça per motius de treball ho continuen fent en vehicle privat. En canvi, els desplaçaments per motius personals majoritàriament es fan a peu o en bici. Els dissabtes i diumenges, l'ús del vehicle privat està a l'alça tant per a aquells trajectes professionals com per als personals.
El primer motiu que porta la gent a fer servir el cotxe a l'hora de desplaçar-se és l'estalvi en el temps del trajecte, seguit, de molt a prop, del fet que asseguren que no hi ha cap alternativa per moure's amb transport públic. En canvi, els que van en bus, tren, metro o tramvia diuen que la dificultat de trobar aparcament és el principal motiu que els dissuadeix d'agafar el cotxe.
Totes aquestes dades que s'inclouen a la primera enquesta de mobilitat quotidiana de Catalunya han de servir per elaborar els plans directors de totes les demarcacions catalanes, així com per revisar el Pla Director d'Infraestructures.
RODALIES, LA PITJOR PUNTUACIÓ
Rodalies és el mitjà que treu una pitjor nota a la regió metropolitana, on hi ha un major ús del transport públic. Els usuaris d'aquest servei li donen un 5,8 sobre 10. Tot i l'aprovat just, el conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal, reconeixia l'evidència: «Rodalies és un mitjà de transport que té el risc de morir d'èxit.» Hi afegia que amb l'increment de la demanda que hi ha hagut aquests anys en aquesta xarxa no s'ha acompanyat d'«una oferta més elàstica». «Tot i que és una assignatura pendent, no espanta sinó que estimula», hi afegia Nadal, posant els ulls al possible traspàs d'aquesta xarxa. El tramvia i Ferrocarrils de la Generalitat són els més ben valorats són els transports metropolitans més ben valorats. amb mitjanes de puntuació que superen el 7,5. A la regió metropolitana un 35,8% dels desplaçaments es segueixen fent amb vehicle privat.
El Camp de Tarragona, principal destinació de les sortides des de les Terres de l'Ebre
Al Camp l'ús del transport públic és inferior a la meitat de la mitjana catalana, i se surt principalment cap a la metròpoli
ROMÀ ROFES.
Els desplaçaments des de les Terres de l'Ebre es fan majoritàriament cap al Camp de Tarragona, i la gran majoria dels viatges que surten del Camp acaben a l'àrea metropolitana de Barcelona. Tot i així, en els dos casos el més comú és que la destinació del trajecte sigui la pròpia vegueria. És una de les conclusions de l'enquesta de mobilitat quotidiana de Catalunya, realitzada pel Departament de Política Territorial i Obres Públiques (PTOP) i l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM). Entre altres coses, l'estudi també indica que l'Ebre és la zona que menys fa servir el transport públic, i també la que menys diners gasta en desplaçaments. Al Camp, les compres quotidianes són el principal motiu personal dels trajectes, i a l'Ebre és l'oci.
En els dies feiners, dos de cada deu trajectes (un 21,4%) que surten del Camp de Tarragona i acaben en altres regions catalanes es fan en transport públic. És la dada més optimista pel que fa a l'ús –també lligat, lògicament, a la implantació– d'aquest servei a la zona. Al Camp, la utilització del transport públic no arriba a la meitat de la mitjana catalana: 6,2% en feiners (contra un 14,3% de mitjana) i 4% en dissabtes i festius (contra un 8,4%). La utilització de vehicles no motoritzats és similar a la del global de Catalunya en els dies feiners, i una mica més baixa la resta de dies.
Les compres quotidianes són la principal motivació dels viatges, seguida de l'oci i la diversió, els passejos i les visites a amics i familiars. La tendència canvia si se separa entre els dies feiners –en aquest cas el segon motiu és acompanyar algú– i els dissabtes i festius –aquí l'oci, el passeig i les visites són els primers. La despesa mitjana mensual que destina un habitant del Camp als seus desplaçaments és de 128,88 euros, una xifra molt pròxima a la mitjana catalana.
Pel que fa al temps, un trajecte dins de la mateixa localitat sol durar 12,76 minuts (16,21 dissabtes i festius), quan a la resta del país se'n gasten 15 (17,87 dissabtes i festius). Quan se surt del municipi en un dia feiner, la mitjana de temps que s'inverteix és de 26,79 minuts (33,93 la resta de dies) i a Catalunya és de 31,53 (37,70 els altres dies).
P. MERCADER.
Els 6,8 milions de catalans fan un total de 147,9 milions de desplaçaments a la setmana. És a dir, 21,64 viatges per persona. De dilluns a divendres, un 45,1% d'aquests trajectes es fan a peu o en bicicleta; un 40,6% dels viatges es fan amb vehicle privat i l'ocupació dels cotxes continua sent baixa: 1,22 persones. Només s'utilitza el transport públic en un 14,3% dels trajectes que es fan entre setmana. Els dissabtes i diumenges, el cotxe encara pren més protagonisme i un 49,1% dels trajectes es fan amb aquest mitjà de transport.
Segons es deriva de les dades d'aquesta enquesta, entre setmana la majoria de gent que es desplaça per motius de treball ho continuen fent en vehicle privat. En canvi, els desplaçaments per motius personals majoritàriament es fan a peu o en bici. Els dissabtes i diumenges, l'ús del vehicle privat està a l'alça tant per a aquells trajectes professionals com per als personals.
El primer motiu que porta la gent a fer servir el cotxe a l'hora de desplaçar-se és l'estalvi en el temps del trajecte, seguit, de molt a prop, del fet que asseguren que no hi ha cap alternativa per moure's amb transport públic. En canvi, els que van en bus, tren, metro o tramvia diuen que la dificultat de trobar aparcament és el principal motiu que els dissuadeix d'agafar el cotxe.
Totes aquestes dades que s'inclouen a la primera enquesta de mobilitat quotidiana de Catalunya han de servir per elaborar els plans directors de totes les demarcacions catalanes, així com per revisar el Pla Director d'Infraestructures.
RODALIES, LA PITJOR PUNTUACIÓ
Rodalies és el mitjà que treu una pitjor nota a la regió metropolitana, on hi ha un major ús del transport públic. Els usuaris d'aquest servei li donen un 5,8 sobre 10. Tot i l'aprovat just, el conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal, reconeixia l'evidència: «Rodalies és un mitjà de transport que té el risc de morir d'èxit.» Hi afegia que amb l'increment de la demanda que hi ha hagut aquests anys en aquesta xarxa no s'ha acompanyat d'«una oferta més elàstica». «Tot i que és una assignatura pendent, no espanta sinó que estimula», hi afegia Nadal, posant els ulls al possible traspàs d'aquesta xarxa. El tramvia i Ferrocarrils de la Generalitat són els més ben valorats són els transports metropolitans més ben valorats. amb mitjanes de puntuació que superen el 7,5. A la regió metropolitana un 35,8% dels desplaçaments es segueixen fent amb vehicle privat.
El Camp de Tarragona, principal destinació de les sortides des de les Terres de l'Ebre
Al Camp l'ús del transport públic és inferior a la meitat de la mitjana catalana, i se surt principalment cap a la metròpoli
ROMÀ ROFES.
Els desplaçaments des de les Terres de l'Ebre es fan majoritàriament cap al Camp de Tarragona, i la gran majoria dels viatges que surten del Camp acaben a l'àrea metropolitana de Barcelona. Tot i així, en els dos casos el més comú és que la destinació del trajecte sigui la pròpia vegueria. És una de les conclusions de l'enquesta de mobilitat quotidiana de Catalunya, realitzada pel Departament de Política Territorial i Obres Públiques (PTOP) i l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM). Entre altres coses, l'estudi també indica que l'Ebre és la zona que menys fa servir el transport públic, i també la que menys diners gasta en desplaçaments. Al Camp, les compres quotidianes són el principal motiu personal dels trajectes, i a l'Ebre és l'oci.
En els dies feiners, dos de cada deu trajectes (un 21,4%) que surten del Camp de Tarragona i acaben en altres regions catalanes es fan en transport públic. És la dada més optimista pel que fa a l'ús –també lligat, lògicament, a la implantació– d'aquest servei a la zona. Al Camp, la utilització del transport públic no arriba a la meitat de la mitjana catalana: 6,2% en feiners (contra un 14,3% de mitjana) i 4% en dissabtes i festius (contra un 8,4%). La utilització de vehicles no motoritzats és similar a la del global de Catalunya en els dies feiners, i una mica més baixa la resta de dies.
Les compres quotidianes són la principal motivació dels viatges, seguida de l'oci i la diversió, els passejos i les visites a amics i familiars. La tendència canvia si se separa entre els dies feiners –en aquest cas el segon motiu és acompanyar algú– i els dissabtes i festius –aquí l'oci, el passeig i les visites són els primers. La despesa mitjana mensual que destina un habitant del Camp als seus desplaçaments és de 128,88 euros, una xifra molt pròxima a la mitjana catalana.
Pel que fa al temps, un trajecte dins de la mateixa localitat sol durar 12,76 minuts (16,21 dissabtes i festius), quan a la resta del país se'n gasten 15 (17,87 dissabtes i festius). Quan se surt del municipi en un dia feiner, la mitjana de temps que s'inverteix és de 26,79 minuts (33,93 la resta de dies) i a Catalunya és de 31,53 (37,70 els altres dies).
No hay comentarios:
Publicar un comentario