04 julio 2007

EL PERIÓDICO 04.07.07. La Generalitat reduirà les exigències mediambientals a les empreses

• Amb la nova llei, només les companyies amb més impacte en l'entorn necessitaran permís previ

• El pla contra la burocràcia que prepara l'Executiu català també elimina o simplifica tràmits


ANTONI FUENTES
BARCELONA
La Generalitat prepara una nova llei de medi ambient que rebaixarà les exigències a les empreses i que posarà fi a una llarga polèmica entre el Govern català i les patronals. La nova llei suposa un "canvi de filosofia", a l'eximir d'autoritzacions prèvies i de burocràcia la majoria de les companyies i limitar els controls més forts a les activitats potencialment contaminants o que tenen més impacte ambiental.
La reforma, a la qual ha tingut accés aquest diari, s'emmarca en el paquet de mesures a què es va comprometre el president José Montilla per alliberar de la paperassa les empreses. Els secretaris generals de les tres conselleries més directament implicades (Economia, Innovació i Presidència) es reuniran avui per impulsar el pla, que està previst que s'acabi de perfilar en els pròxims dies i es faci públic abans de les vacances del mes d'agost, segons van confirmar fonts del Govern.
La Generalitat ha preferit redactar una nova llei ambiental en lloc de refer la que està en vigor, que va ser aprovada per unanimitat al Parlament el 1998, quan governava CiU. La reforma dóna resposta a una bona part de les queixes de les empreses, de manera que fonts empresarials van manifestar ahir la seva satisfacció amb la marxa enrere de l'Executiu català.

CONTROL A POSTERIORI
El principi bàsic de la nova llei serà el "control a posteriori" amb la premissa de la responsabilitat de l'empresa en el compliment de la regulació ambiental. La llicència prèvia quedarà reservada a "les activitats amb incidència ambiental i social important en el territori", de manera que la majoria de les empreses "passarien a un règim de comunicació", segons consta al document de treball de la Generalitat.
El departament de Medi Ambient farà recaure la responsabilitat de les instal.lacions en els tècnics que porten a terme les certificacions per iniciar l'activitat empresarial. Els canvis també preveuen rectificar un altre dels punts més polèmics de la regulació actual, al separar les mesures contra els incendis de la normativa ambiental.
Un altre dels puntals de la simplificació administrativa consisteix en la supressió de tràmits com els certificats d'estar al corrent de pagament d'impostos i de les cotitzacions a la Seguretat Social, imprescindible per rebre subvencions o per a l'adjudicació de contractes. Serà la mateixa Administració qui assumeixi l'obtenció d'aquesta informació a l'Agència Tributària. L'agilitat d'internet també permetrà, per exemple, que siguin compulsats de forma electrònica documents i certificacions en línia.
La Generalitat pretén posar ordre a les convocatòries d'ajudes a les empreses perquè disposin de la informació global al gener i sàpiguen si rebran fons públics en un termini màxim de dos mesos. Una de les mesures que es pot endarrerir més és la finestreta única per al pagament d'impostos, ja que dependrà de l'acord que s'aconsegueixi amb el Govern central

No hay comentarios: