27-06-07 Política Territorial i Obres Públiques, El Parlament aprova la Llei de l’obra pública
El text inclou instruments nous per reforçar els requisits en la projecció i execució de l’obra pública per millorar la qualitat i seguretat dels projectes i de l’execució de determinades obres, especialment les més complexes, com les obres subterrànies o d’especial dificultat tècnica.
El Parlament ha aprovat avui la Llei de l’obra pública, que pretén establir i delimitar unes normes bàsiques per reforçar els requisits necessaris a l’hora de planificar, projectar i executar les obres públiques que siguin competència de la Generalitat, més enllà d’allò que estableix la normativa estatal en matèria de contractació pública i la pròpia de cada tipus d’obra. L’objectiu és aconseguir el màxim de garanties de seguretat, compliment dels terminis previstos, transparència i informació pública, tenint en compte els criteris de sostenibilitat ambiental i respecte al medi ambient.
Impulsada pel DPTOP, la nova Llei va rebre el suport del Govern de la Generalitat el passat mes de desembre, quan es va aprovar el projecte de Llei.
Eficiència, idoneïtat i participació
El nou text estableix uns principis generals als quals s’han de sotmetre totes les obres públiques en les diferents fases de planificació, programació, projecció, contractació i execució:
.- idoneïtat de l’obra als fins públics que ha de servir
.- adequació a les característiques de l'indret
.- idoneïtat dels mètodes constructius, de qualitat dels projectes, dels materials i de l’obra
.- eficiència dels recursos i mitjans en relació amb els resultats
.- participació de les persones afectades i entitats interessades en la planificació, programació i projecció de l’obra, com també de la societat civil organitzada.
.- publicitat dels plans, programes i projectes d’obres, transparència i informació del procés de contractació i de la seva execució i desenvolupament
.- sostenibilitat i protecció del medi ambient, amb especial consideració dels efectes de l’obra en l’entorn i eficiència ambiental i energètica en totes les fases del procés.
.- rapidesa en la tramitació dels procediments i eficiència en l’execució de l’obra
Millor planificació i difusió
Per tal d’optimitzar recursos, millorar la gestió de l’obra pública i procurar una distribució equitativa i equilibrada a nivell temporal i territorial, la nova llei estableix l’obligatorietat que la Generalitat planifiqui la totalitat de les obres que vol licitar i executar en un termini de 4 anys.
Així mateix, la Generalitat haurà de programar les obres a realitzar en un termini d’un any. Per complir un dels mandats del Parlament que reclama una millor publicitat prèvia de la planificació de les inversions públiques i de la programació de les obres que s’han d’executar, el nou text preveu la difusió de la seva planificació i la programació. Aquesta es farà mitjançant les diferents eines de divulgació a l’abast de la Generalitat de Catalunya, com les pàgines web oficials o publicacions convencionals i s’ha de comunicar, si existeixen, als espais estables de participació competents en la matèria i als òrgans en què participin els col·lectius amb interessos que es puguin veure afectats.
Reduir modificacions i augmentar el control
La Llei de l’obra pública pretén reduir tant com sigui possible el nombre de modificacions posteriors d’un estudi o projecte aprovat. Per això, es reforçaran els requisits en la tramitació dels estudis i projectes, com també de les seves modificacions i es demanarà l’ autorització del promotor. A més, en funció de la naturalesa dels canvis que es pretenguin introduir, es realitzarà una nova informació pública o audiència.
D’altra banda, el nou text impulsa el paper dels òrgans de supervisió, com la unitat de supervisió de projectes, que realitzarà els informes per verificar que l’estudi informatiu, el projecte i les seves modificacions compleixen tots els requisits. En qualsevol cas, però, la supervisió favorable no eximirà de responsabilitat al projectista en tant que autor de l’estudi o projecte.
Supervisió contínua d’obres subterrànies
Pel que fa a les obres de túnels o d’altres obres d’especial complexitat o dificultat tècnica, la nova llei estableix una sèrie de condicions en la supervisió de la planificació i execució del projecte:
- Supervisió contínua: com a novetat s’estableix la supervisió contínua al llarg de la redacció de l’estudi o projecte, sobretot en el cas d’obres de túnels en zona urbana o d’altres túnels o grans obres per la seva especial dificultat o complexitat tècnica. A més, la nova llei obliga aquest tipus d’obres a què siguin també objecte d’unes auditories tècniques específiques
- Estudis geològics i geotècnics: l'informe de supervisió haurà d’analitzar, de forma expressa, els estudis geològics i geotècnics en relació amb les diferents opcions i solucions proposades per a la construcció.
- Consell assessor de túnels i d’altres obres singulars: es crearà aquest nou òrgan per tal d’assessorar durant la projecció i execució d’aquest tipus d’obres, de gran complexitat tècnica.
Certificació de bones pràctiques per a la contractació
La Llei inclou també especificitats pròpies en matèria de contractació de la Generalitat per tal d’assolir els principis inspiradors de la Llei. De forma expressa, s’exigeix als òrgans de contractació l’adopció de les mesures necessàries per assegurar la transparència i la publicitat de tot el procés de contractació, com també les màximes garanties en cas d’unions temporals d’empreses o la subcontractació d’una part de l’obra.
D’altra banda, també es crea el Registre de bones pràctiques en l’execució d’obres on s’hi inscriuran les certificacions de bona execució de les obres realitzades per les empreses contractistes, que acreditarà la correcta execució dels contractes.
Potenciar la informació ciutadana
A més, la llei vol millorar la informació adreçada a ciutadans i usuaris respecte l’execució de l’obra, el seguiment i les garanties de seguretat i control de qualitat. En aquest sentit, el text estableix l’obligació d’informació i senyalització de les obres i especifica les funcions de la direcció del projecte, així com les mesures de seguiment, avaluació, control de qualitat i requisits de seguretat i salut laboral.
Excepcionalment, en obres a partir d’un determinat llindar econòmic o en aquelles en què el promotor ho demani la llei també requereix l’elaboració d’una memòria final per disposar de les darreres dades més rellevants del projecte i de la inversió.
No hay comentarios:
Publicar un comentario