11 julio 2007

La prohibició de superar els 80 km/h a l'àrea de BCN començarà a la tardor

EL PERIÓDICO 11.07.07.
MERCÈ CONESA
BARCELONA

• La mesura s'aplicarà a les autopistes, autovies i carreteres de 16 localitats metropolitanes
• El pla de Medi Ambient recomana circular a un màxim de 90 km/h en 24 municipis més
El Govern va aprovar ahir el pla d'actuació contra la contaminació atmosfèrica que preveu la limitació de circular a més de 80 quilòmetres per hora a les autopistes, autovies i carreteres de 16 municipis de l'àrea metropolitana de Barcelona. El projecte contempla també recomanar una circulació màxima de 90 quilòmetres per hora a 24 municipis més. Els uns i els altres es troben a les comarques del Barcelonès, els dos Vallès i el Baix Llobregat. Aquestes dues limitacions formen part d'un paquet de 73 mesures dirigides al transport, la indústria i el sector domèstic per disminuir els nivells de contaminació atmosfèrica.
La limitació de velocitat, segurament la mesura més controvertida, entrarà en vigor probablement aquesta mateixa setmana, quan el pla es publiqui al Diari Oficial de la Generalitat (DOGC). No obstant, no es farà efectiva de manera immediata. De moment, el Servei Català de Trànsit informarà els gestors de cada via (ministeri, Generalitat o concessionàries) de la necessitat d'adaptar la senyalització a la nova normativa i d'informar els usuaris del canvi. Això comportarà que el desplegament del pla no es faci efectiu "fins a la tardor o finals de la tardor", va explicar ahir el conseller Francesc Baltasar, titular de Medi Ambient, el departament que ha impulsat aquestes restriccions.
PREVENCIÓ PER A LA SALUT
Baltasar va insistir que aquest document té com a objectiu prioritari "la protecció de la salut de les persones", ja que la contaminació atmosfèrica causa malalties i morts prematures. "Unes 16.000 a Espanya", va ressaltar el conseller. Però el cert és que el pla és necessari per complir la normativa europea que obliga a reduir les emissions d'òxids de nitrogen i de partícules en suspensió menors de 10 micres. "El valor límit d'emissions, per a tots dos, és de 40 micrograms per metre cúbic d'aire el 2010 i actualment estem prop dels 50 micrograms", va dir Baltasar.
El transport terrestre és el primer responsable d'aquestes emissions (entre el 40% i el 52%, segons les zones), molt per sobre del que emet la indústria. Reduir la velocitat a 80 i 90 quilòmetres disminuirà aquestes emissions un 30%, segons el decret.Els 40 municipis afectats s'han dividit en dues parts. La zona 1, la més pròxima al litoral, tindrà el límit de 80 quilòmetres per hora de manera indefinida. Per contra, la zona 2, més cap a l'interior i que no sobrepassa els límits dels òxids de nitrogen, tindrà una simple recomanació de circular a 90 quilòmetres per hora (aquesta velocitat es podrà sobrepassar en funció de la senyalització i de la densitat del trànsit) fins al 31 de desembre del 2008. A partir d'aquesta data, la zona 2 haurà de tenir un sistema de senyalització intel.ligent que adapti la velocitat als nivells de contaminació i la densitat del trànsit.
També a les zones urbanes de l'àrea metropolitana s'hauran d'adoptar mesures de contenció del trànsit a través de plans de mobilitat urbana. Concretament, a la ciutat de Barcelona el trànsit s'haurà de reduir el 20% a les vies amb més intensitat mitjana diària. El document n'esmenta tres expressament: la Gran Via, l'avinguda Diagonal i l'avinguda Meridiana.
Les empreses que tinguin més de 500 treballadors també hauran de disposar de projectes de mobilitat i els vehicles destinats a la prestació de serveis públics (autobusos, camions d'escombraries, de neteja, de bombers) hauran de substituir de manera gradual aquests vehicles per uns altres que funcionin amb gas natural o amb altres combustibles alternatius

No hay comentarios: