21 febrero 2007

EL PAÍS 20.02.07. PSC, ERC, ICV y CiU se enfrentan al PSOE en el Senado por el futuro de El Prat. La Entesa prepara una batería de medidas de presión

PABLO X. DE SANDOVAL - Madrid - 20/02/2007

La batalla por el futuro de El Prat irrumpió ayer en la Comisión de Fomento del Senado, donde el partido del Gobierno, el PSOE, votó en contra de sendas mociones de los grupos catalanes, tanto de la Entesa (PSC, ERC e ICV) como de CiU, en que se pedían medidas para garantizar la posición de referencia internacional de El Prat. El PSOE votó en contra con la abstención del PP, que sopesó votar a favor. El episodio de ayer es sólo el aperitivo de una serie de propuestas del tripartito y CiU para presionar al Gobierno de cara al reparto de la Terminal Sur, que se producirá en abril.
Esto es sólo el principio, según anunció el senador de ERC Lluís Aragonès, quien criticó los "privilegios heredados" de Iberia y pidió que el aeropuerto de Barcelona no se convierta en "un hub (centro de distribución de vuelos internacionales) de bajo coste", en alusión a la apuesta de Iberia para crecer: Clickair. Los partidos catalanes coinciden en que la T-Sur debe ser explotada por las compañías que garanticen que El Prat será un centro de conexión de vuelos intercontinentales.
La batalla arrancó ayer con dos mociones. Una, de la Entesa (PSC, ERC e ICV); la otra, de CiU. Ambas venían a abogar por la concesión de la futura terminal a Star Alliance, la alianza de aerolíneas liderada por Spanair y Lufthansa, que han prometido hacer de Barcelona el deseado hub. Fue una batalla en que, tras deshojar la margarita, el PP desaprovechó la ocasión de aprobar una de las mociones más incómodas para el Gobierno en esta legislatura, al provenir de un Gobierno primo hermano como el catalán. Los grupos catalanes, incluida CiU pese a ser oposición en Cataluña, se apoyaron sus respectivas mociones y recibieron el apoyo rotundo del PNV.
La primera moción, de Entesa, reclamaba "garantizar que la supresión de las rutas que Iberia opera en el aeropuerto de Barcelona será compensada con la adjudicación de derechos de vuelo a terceras compañías que se comprometan a mantener los servicios actuales".
La moción iba más allá de lo que puede hacer un Gobierno: impedir que Iberia traspase sus permisos de vuelo a compañías de bajo coste participadas por ella misma (ocurre ya con Clickair) y pedir "cancelar las asignaciones de franjas horarias" del rentable puente aéreo Barcelona-Madrid y reasignarlos.
El debate fue tan encendido que, desde Barcelona, el secretario de Movilidad de la Generalitat, Manel Nadal, paradójicamente terció contra el campo propio al reconocer en la iniciativa una "moción de obligado incumplimiento, hecha desde el desconocimiento contractual y legal. Una cosa es la voluntad política y otra los contratos hijos de un proceso histórico que no se puede romper. Aena (entidad público a quien corresponde la adjudicación del espacio en la T-Sur) debe cumplir el marco legal".
La propia Iberia se mostró "convencida de que Aena hará el reparto con criterios objetivos, transparentes y teniendo en cuenta a los usuarios beneficiados, frente a otros criterios", en alusión a los políticos. El debate del Senado fue eso, político. Aragonès lo dejó claro cuando habló de la "anomalía que roza la tragedia" de la gestión centralizada de los aeropuertos españoles.
En una intervención menos apasionada, casi lacónica, el portavoz socialista Luis Ayllón tildó de "deducción de la Entesa" que Iberia actúe en contra de los intereses de Cataluña. Para Ayllón, la moción es una "propuesta inasumible" y recordó que "el asunto
[de la adjudicación de la Terminal] todavía está por discutir". Por estas razones recomendó "acercarse con prudencia" al tema. Su partido, el PSOE, tumbó la moción.
Más político fue aún el debate de lasegunda moción, presentada por CiU, en la que se pedía al Gobierno que posibilitara la participación de la Generalitat en la toma de decisiones estratégicas que afecten a El Prat. La senadora Núria Aleixandre incidió en la defensa de la opción Star Alliance en la T-Sur, porque "la de Iberia se pretende que sea una Terminal de bajo coste". El portavoz el PSOE, Luis Ayllón, recordó que José Luis Rodríguez Zapatero se comprometió a concretar los mecanismos para la participación de las Comunidades Autónomas en la gestión aeroportuaria esta legislatura.
EL PERIÓDICO 20.02.07
L'adjudicació de la terminal sud del Prat s'ajorna fins al juny
• El retard vol evitar que la concessió a dues aliances s'usi en la campanya de les municipals
• Montilla ha reclamat el suport de Zapatero perquè els organismes estatals siguin neutrals

M. JIMÉNEZ BOTÍAS / S. SABRIÀBARCELONA
AENA, l'empresa gestora dels aeroports espanyols endarrerirà la polèmica adjudicació de la nova terminal sud de l'aeroport del Prat fins al mes de juny, un cop celebrades les eleccions municipals del mes anterior. En principi, l'organisme públic es plantejava adjudicar la terminal a finals del mes de març o a principis del d'abril. La decisió, en la qual ha tingut molt a veure el Govern, segons fonts coneixedores dels contactes entre l'Administració catalana i la central, el que pretén és evitar que l'efervescència del debat sobre l'aeroport s'utilitzi d'una manera partidista durant la pròxima campanya electoral.José Montilla, president de la Generalitat, ha participat d'una manera directa en les negociacions per aconseguir que la decisió final d'AENA sigui l'òptima tant per a Catalunya com per a les companyies implicades. El president del Govern, José Luis Rodríguez Zapatero, va reiterar la setmana passada a Toledo el mateix que ja havia dit al Congrés l'octubre passat, el seu compromís per afavorir la internacionalització del Prat. El president ha reclamat a Zapatero que mediï davant dels organismes estatals que han de decidir sobre la nova terminal perquè siguin imparcials.Montilla va rebre la setmana passada Fernando Conte, president d'Iberia, a qui va recordar la necessitat que la seva empresa tracti l'aeroport català tal com es mereix i d'acord amb la importància que el Prat té en el volum de negoci global de la companyia.EL PRIMER CLIENT Encara que les actituds d'AENA i d'Iberia en el passat donen peu a la desconfiança, el Govern considera que sempre que totes dues actuïn amb objectivitat des de Catalunya no es podrà obviar que Iberia continua sent el primer client del Prat i que, com a tal, no hauria de ser maltractada.El propòsit d'AENA de repartir la nova terminal sud entre dues aliances aèries --Star Alliance, encapçalada per Lufthansa i Spanair i Oneworld, en què participen Iberia i British Airways--, no ha caigut excessivament bé en cercles empresarials i acadèmics catalans, que estan a favor que les noves instal.lacions aeroportuàries es concedeixin en règim d'ús prioritari a Star Alliance, l'únic grup mundial que ha manifestat la seva intenció de crear a Barcelona un centre d'interconnexió de vols internacions, conegut amb el nom de hub.Igualment, les formacions nacionalistes ERC i CiU rebutgen que Iberia --que té el seu hub a la T-4 de Barajas-- comparteixi la terminal amb Star Alliance. Jordi Portabella, segon tinent d'alcalde de l'Ajuntament de Barcelona i membre del Comitè de Rutes Aèries, es va pronunciar diumenge a favor que Iberia i la seva filial de baix cost Clickair, que realitzarà rutes internacionals des de Barcelona, comparteixin la terminal actual, la nord.PLANS OFICIALS El retard de la concessió forma part d'un pacte entre les dues administracions, encara que AENA diu no haver modificat els seus plans. Un portaveu de l'empresa pública va comentar ahir que no ha canviat els terminis d'adjudicació: "Qualsevol altra cosa que es digui és pura especulació". No obstant, Iberia ha comunicat als treballadors que havia destinat la terminal sud per realitzar treballs de condicionament que es retirin momentàniament. El que, en tot cas, deixa pocs dubtes que la companyia Iberia, tot i no haver sol.licitat la seva ubicació a la nova terminal, planeja instal.lar-s'hi.

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