17 mayo 2008

Entitats i comerços demanen que la bossa de plàstic costi 0,20 €

FONT: EL PERIODICO 07/05/2008

• Alguns països europeus han aconseguit reduir-ne de forma dràstica el consum sense oposició social
• Cada cap de setmana es distribueixen a Catalunya 14 milions d'embolcalls amb nansa no reciclables

ANTONIO MADRIDEJOS

BARCELONA
Entitats ecologistes i de consumidors, en col.laboració amb ajuntaments, centres d'investigació i cadenes de comerç i distribució, van exigir ahir a l'uníson que la Generalitat gravi amb un impost o ecotaxa de 20 cèntims les bosses de plàstic que actualment es reparteixen de forma gratuïta en tota mena de comerços catalans, molt particularment en supermercats. L'experiència en diversos països europeus demostra que la mesura ha estat un èxit, amb una gran acceptació ciutadana, i ha permès reduir fins al 90% el nombre de bosses. Els diners recaptats --el valor real dels actuals embolcalls de nanses no arriba ni a un cèntim-- es destinaria a programes de tractament i reducció de residus gestionats per l'Administració.

Les organitzacions convocants, que estan encapçalades per la Fundació per a la Prevenció de Residus, van posar ahir en marxa una campanya perquè els compradors prenguin consciència del problema ambiental que suposa el dispendi de tantes bosses de plàstic --cada cap de setmana se'n gasten a Catalunya uns 14 milions d'unitats--, però van assumir que sense l'ajuda de l'Administració no serà possible tirar endavant la iniciativa. "Sí, sí, la Generalitat hi està a favor, però no acaba de decidir-se i només parla d'acords voluntaris --van explicar Mercè Girona i Anna Peña, portaveus de la fundació--. No ho volem el 2012, sinó ara mateix, a principis del 2009. És totalment factible".

NO HI HA MOTIUS EN CONTRA

Segons el seu parer, les grans cadenes d'alimentació no tenen motius per estar en contra d'aquesta decisió, sinó tot al contrari, ja que actualment regalen les bosses sense guanyar-hi res a canvi. Algunes empreses, de fet, ja apliquen a les bosses un plus d'un o dos cèntims.Vint cèntims és el preu de consens posat en marxa, amb moltes variants, a Irlanda, Holanda, França, Alemanya i altres països europeus. Segons la fundació, una quantitat molt inferior no dissuadiria els consumidors de comprar les bosses, mentre que una quantitat molt superior podria ser una mesura impopular. Entre els casos més exitosos a Catalunya destaca el del grup BonPreu, que bonifica amb dos cèntims per cada 10 euros de compra els clients que no agafen bosses. A més de BonPreu, també s'han sumat a la campanya Ikea, Ecoveritas i Urbaser, entre altres empreses, així com els gremis de forners i 15 ajuntaments. Els detalls de la campanya es poden consultar a través d'internet a la web www.residusiconsum.org.

Si s'aprovés la mesura, els compradors que no portessin les bosses des de casa --de cotó, per exemple-- les haurien de comprar. L'experiència que ha tingut més èxit a Europa són les bosses de paper de mida gran que, a més a més, es poden reutilitzar. "En qualsevol cas --va precisar Girona--, la idea no és substituir les bosses de plàstic per unes de biodegradables, sinó reduir el nombre de bosses". Segons la Fundació per a la Prevenció de Residus, a Catalunya es van generar l'any passat 110.000 tones de residus de bosses. Les habituals de plàstic amb nanses són molt difícils de reciclar, de manera que solen acabar als abocadors o a les incineradores. Si es deixen a la intempèrie, triguen fins a 500 anys a descompondre's.

No hay comentarios: