23 octubre 2008

La reforma de set nusos viaris evitarà cues als accessos a BCN

Font: El Periódico

  1. • Foment licita finalment el complex pla d'enllaços entre les autopistes del Baix Llobregat i del Garraf
  2. • Les obres començaran el 2009, costaran 51 milions i inclouran un tram de 2 km d'autovia
 
RAMON COMORERA
BARCELONA

Els accessos viaris a Barcelona pel sud, des del Baix Llobregat, i la mateixa interconnexió de ciutats, infraestructures i vies ràpides de la zona necessiten accions urgents per pal.liar la creixent congestió del trànsit, que s'acosta al col.lapse a les hores punta. Fins que els grans projectes de metro i tren per a persones i mercaderies no comencin a ser realitat a mitjà i llarg termini, falta més asfalt i un redisseny d'enllaços. El Ministeri de Foment ha fet finalment un pas real per fer-ho al licitar la reclamada i complexa reforma de set nusos viaris situats entre Cornellà, Sant Boi i el Prat i la construcció de dos quilòmetres d'autovia. Objectiu: enllaçar la Ronda Litoral i l'autovia del Baix Llobregat, A-2, amb l'autopista del Garraf, C-32, i l'autovia de Castelldefels, C-31.
El procés per adjudicar aquest projecte de 51 milions, dos anys de durada i un fort impacte en la circulació mentre s'executi, es va iniciar fa pocs dies amb la mateixa discreció que ha envoltat el progressiu retard de les obres durant els últims anys. A mitjans de desembre, la Societat Estatal d'Infraestructures del Transport Terrestre (SEITT) obrirà les ofertes, les estudiarà i n'escollirà una. Els treballs, ara sembla que sí, començaran el primer trimestre del 2009.

ANYS DE TRAMITACIÓ
Es tracta d'un projecte que es va començar a tramitar després de la ja llunyana estrena del segon mil.lenni i que segons l'últim termini donat per Foment, el maig del 2007, s'havia d'iniciar finalment a començaments del 2008. Però tampoc. Serà, si no hi ha noves aturades, un any després. Els estudis realitzats revelen que en l'últim quadrienni, el sempre enorme volum de vehicles que circula per la zona, amb una gran presència de transport pesant, ha pujat un 19%. Les xifres són elevades. La C-32 registra aquest any a Sant Boi Sud 113.578 vehicles diaris, dels quals 5.600 són camions, davant dels 95.652 del 2004. Pel nord, al nus de Cornellà al costat del riu, la A-2 n'aporta 90.753, 4.474 camions. Fa quatre anys n'eren 76.430.
Per canalitzar millor aquesta riuada motoritzada abans que arribi al nus del Llobregat, facilitar la seva entrada a Barcelona per la C-31 i la Ronda Litoral o dirigir-la cap al Vallès i cap al nord del Baix Llobregat per l'AP-7 i la B-30 és imprescindible executar aquest projecte dispers en el territori. La seva realització més notòria és el tram d'autovia que va de Sant Boi a Cornellà, però la seva eficàcia dependrà en bona part de la prolixa llista d'accions de microcirurgia viària en forma de ramals de connexió nous o reformats i passos inferiors i superiors de més capacitat.

AMPLIACIONS
Els set nusos estratègics sobre els quals s'actuarà són els següents: Sant Boi-Cornellà, punt central del pla situat entre les dues poblacions; Cornellà, a la ribera nord del Llobregat i que doblarà l'únic carril actual d'enllaç entre la A-2 i la C-245 que causa cues endèmiques; Sant Boi Nord, accés millorat a aquesta població; Sant Boi Sud, al costat del tram de més trànsit de la C-32 que ampliarà una de les seves dues estructures; C-32 i B-201, connexió clau amb l'autovia de Castelldefels que es reforçarà; Centre Direccional, al Prat, amb passos nous i desplaçats per comunicar els dos marges de la C-31 i vials del municipi; i Mas Blau, al polígon industrial, on hi haurà dues glorietes d'unió a la ronda de Ponent.
Per poder intervenir en aquest autèntic escalèxtric s'hauran de construir un total de 23 estructures. El projecte preveu realitzar a més a la zona fins a 81 actuacions de menor importància. La intricada selva viària en què es desenvoluparan les reformes impedirà que nou puguin complir, per falta material d'espai, amb la normativa vigent en distàncies de seguretat o en carrils d'acceleració.
Aquesta mateixa complexitat farà necessari realitzar cinc desviaments provisionals de trànsit en els dos anys d'obres. El primer afectarà l'autovia de Castelldefels amb motiu d'un pas inferior. El segon es portarà a terme al nus de Sant Boi Sud connectant la C-32 i la C-245. El tercer i el quart alteraran la B-201 i la C-245 a la zona de l'enllaç de l'autopista
C-32 amb la primera aquestes carreteres. El cinquè serà al nus de Sant Boi-Cornellà per connectar amb la C-245. A més a més, en l'enllaç a dos nivells de Sant Boi Nord es tallarà el pas i es crearan rutes alternatives per sis carrers i places entre la
BV-2002 i la C-245.

El vial del port ampliat encara no té projecte al cap de sis anys de tramitació

Foment no es treu la feina de sobre pel que fa a obres a Barcelona que fa anys que són als seus despatxos. Licita ara, amb molt retard, la connexió de les autopistes del Baix Llobregat i del Garraf, però un altre pla d'enorme calat, els accessos al port, segueix a l'espera.
El projecte de l'autovia de 9,7 km que unirà la Ronda Litoral i els molls de la zona ampliada encara s'està redactant. Aquest pla, juntament amb el ramal ferroviari i l'estació de mercaderies, es tramita des del 2002. Les obres, que exigeixen totes les institucions, no podran començar fins al 2010.


 

MÉS MOBILITAT AMB LA T-SUD

 

INVERSIÓ DESCOORDINADA
La xarxa viària del Baix Llobregat es troba cada dia laborable a un pas del col.lapse, però la situació es complicarà encara més en un futur, que ara ja és immediat, amb la posada en servei de la gegant terminal Sud de l'aeroport del Prat. La construcció està en la fase final i, després d'efectuar les proves tècniques, l'obertura es preveu per a la segona meitat del 2009. La instal.lació permetrà gairebé doblar el nombre de viatgers, dels 30 milions anuals registrats a 55, segons Foment. Són
xifres d'abans de la crisi i de l'AVE, però encara que hi hagi baixades com ara, el passatge pujarà per milions i fins a la terminal no hi hauran arribat encara ni el metro ni Rodalies i la millora viària licitada es notarà el 2011.

ÚLTIM GRAN EMBÚS
L'últim embús al Baix Llobregat, amb repercussió a tota l'àrea metropolitana, va tenir lloc el maig del 2007 quan un camió va bolcar al nus del Llobregat i va tallar dos carrils entre la Ronda de Dalt i la C-32. Centenars de milers de vehicles van quedar atrapats fins a sis hores i mitja a les principals vies. Els alcaldes de Gavà, Castelldefels i Viladecans van denunciar la saturació de la C-32 i van exigir-ne l'ampliació.

No hay comentarios: