10 febrero 2009

El precio de la vivienda caerá más de un 20 por ciento en 2009

FONT: Europa Press 

SEGÚN LA TASADORA TINSA
El precio de la vivienda caerá más de un 20% al cierre de 2009 con un descenso sostenido de entre 1 y 1,4 puntos porcentuales al mes, según Tinsa.

En rueda de prensa para presentar el Índice de Mercados Inmobiliarios Españoles (Imie) del mes de enero, el director general de la tasadora, Luis Leirado, señaló que 2009 ya arrancó con un descenso de los precios del 10,1%.

Se trata del primer descenso de dos dígitos registrado hasta ahora, que además es 1,3 puntos porcentuales superior al experimentado al cierre de 2008, del 8,8%.

La razón de estos descensos es la caída de la compraventa de viviendas, lo que también ha provocado una acumulación de 930.000 pisos en 'stock' al término del pasado año. Tinsa prevé que esta bolsa de viviendas sin vender alcance el millón y medio de unidades en 2009.


02 febrero 2009

La Generalitat ha autoritzat la instal·lació de mig centenar de parcs eòlics més

Font: El Punt.

L'objectiu del govern és passar dels 420 megawatts actuals als 3.500 previstos en el pla d'energia pel 2015

VIRTUDES PÉREZ. Barcelona
La Generalitat ha autoritzat ja la instal·lació de mig centenar de parcs eòlics més a Catalunya, que s'han d'afegir als disset que funcionen actualment. L'objectiu del govern, segons s'ha recollit en el pla de l'energia aprovat l'octubre del 2005, és poder arribar als 3.500 megawatts (Mw) de potència eòlica l'any 2015, una xifra que quedarà força lluny dels 420 Mw actuals. El govern està apunt d'aprovar un decret que intenta simplificar el tràmits administratius per poder obrir un parc eòlic. Amb el decret es pretén accelerar el procés d'expansió d'un sector que a Catalunya presenta un important endarreriment respecte al conjunt de l'Estat, el segon del món pel que fa a potència eòlica instal·lada. A més dels parcs autoritzats, hi ha en tràmit l'obertura de 25 més.


Aliè a la sentència del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC), que ha decretat la presumpta il·legalitat de dos parcs eòlics de l'Urgell-les Garrigues i la Conca de Barberà per vulnerar la llei d'urbanisme, el govern de la Generalitat continua treballant en l'objectiu d'arribar als 3.500 megawatts de potència eòlica el 2015. Catalunya té un retard històric respecte a l'Estat espanyol en la instal·lació de parcs eòlics, fins al punt que a hores d'ara la potència instal·lada no arriba ni al 3 per cent, molt per darrere de comunitats com ara Castella-la Manxa, Galícia o Andalusia, totes elles amb més de 1.500 Mw –en el cas de Castella-la Manxa ja supera els 3.000– quan Catalunya en té només 420.

En aquest intent d'accelerar el procés d'expansió del sector, el govern ha autoritzat ja la creació de cinquanta-un parcs més d'una potència total de 1.528 Mw. Aquests s'hauran de sumar als disset que ja funcionen i també als vint-i-cinc que estan en procés de tramitació, amb una potència estimada de 777 Mw. La suma de tots ells encara no permet arribar als 3.000 Mw, però el govern confia que un cop entri en vigor el nou decret d'implantació, que està a punt de ser aprovat per substituir el que va impulsar CiU el 2002, el procés agafarà embranzida.


UBICACIÓ DELS PARCS 
La gran majoria dels parcs eòlics que funcionen actualment a Catalunya estan situats en zones rurals de les províncies de Tarragona i Lleida. Segons el mapa elaborat a partir de les dades facilitades per l'agrupació d'empreses del sector EolicCat, comarques com ara el Baix Ebre, el Baix Camp, les Garrigues, la Conca de Barberà, la Terra Alta o l'Anoia concentren el nombre més importants d'aerogeneradors.

De moment, els parcs tendeixen a implantar-se en municipis amb un fort caràcter rural que, a més a més, es troben en una situació de cert declivi. Així, com a mínim es va posar de manifest en unes jornades sobre energies alternatives organitzades recentment a Barcelona per la Fundació del Món Rural (FMR). «En general, els molins s'instal·len en municipis que tenen pèrdua de població i en què la demanda energètica no és tan important», diu Marc Costa, de l'àrea de Medi Ambient de l'FMR.

Actualment hi ha una relació directa entre la implantació eòlica i les zones amb un vent mitjà anual superior als 20 km/h. I, si s'analitzen les plantes ja autoritzades, no sembla que hi hagi un canvi de tendència. La Terra Alta, Ribera d'Ebre i les Garrigues seran comarques amb una forta concentració de parcs eòlics i per primer cop apareixen projectes a l'Alt Empordà, amb una important oposició en el territori, i també a les comarques del Segrià o del Solsonès, on fins ara no hi havia cap aerogenerador.

Els parcs eòlics en funcionament més grans de Catalunya són el Serra de Rubió, situat entre els municipis de Rubió, Òdena i Castellfollit del Boix, a la comarca de l'Anoia, amb una potència de 49,59 Mw, i el Serra de Tallat, a Vallbona de les Monges i Blancafort, entre les comarques de l'Urgell, les Garrigues i la Conca de Barberà. Entre els parcs autoritzats n'hi ha tres amb el mateix potencial i tres més que està previst que superin aquests límits. Curiosament, aquests tres últims, que seran els més grans de Catalunya, amb una potència màxima de 50.000 Kw, es concentraran a la Terra Alta.

EXPECTATIVA EMPRESARIAL 
El president d'EolicCat, Ramon Carbonell, espera que el nou decret no alenteixi més el procés i serveixi per donar un fort impuls als parcs eòlics. «A Catalunya hem donat moltes voltes i el nostre retard de fa temps és greu si tenim en compte que el primer parc eòlic de l'Estat espanyol es va construir a Girona», recorda.

Pel que fa als 51 parcs ja autoritzats per la Generalitat, Carbonell confia que comencin a funcionar properament. «La majoria estan pendents de poder-se connectar a la xarxa elèctrica. Un tema difícil, perquè va molt carregada.»

Un nou decret d'implantació
per simplificar els tràmits
L'elaboració del nou decret que ha de regular la implantació de l'energia eòlica i també de les plaques fotovoltaiques es fa de manera paral·lela a la revisió del pla d'energies renovables. L'actual pla, que és el que fixa com a objectiu els 3.500 Mw pel 2015, preveu una inversió de 4.179 milions d'euros, dels quals 2.790 serien destinats a l'energia eòlica.

L'objectiu del pla és desenvolupar els projectes autoritzats i en tràmit que siguin viables econòmicament i resoldre les principals barreres que han dificultat l'expansió de l'energia eòlica, com ara la manca d'infraestructures per fer possible l'evacuació elèctrica, la complexitat dels tràmits administratius i una certa incompatibilitat ambiental per implantar parcs eòlics en algunes de les zones que tenen un major potencial eòlic de Catalunya.

D'acord amb aquest objectiu general, el decret intenta simplificar el procés de manera significativa, segons s'ha destacat des del Departament d'Energia. «Actualment, les empreses presenten peticions poc viables, i el que fa l'actual decret és definir les zones en què es poden implantar les plantes eòliques d'acord amb tres requisits: que el vent sigui adequat, que la zona no estigui mediambientalment protegida i que tingui connexió elèctrica», segons han indicat les mateixes fonts després d'assegurar que el decret està a punt de ser aprovat, superada ja la fase d'al·legacions.

Tot i la filosofia simplificadora del decret, moltes entitats ecologistes com ara Ecologistes en Acció, Greenpeace o la coordinadora Tanquem les Nuclears han presentat al·legacions en contra perquè entenen que el fet de limitar les zones encara dificulta més la implantació dels parcs eòlics. Els grups han demanat que es retiri el decret.

Els ecologistes critiquen la concentració dels molins i les empreses diuen que busquen el vent
Algunes entitats proposen fer parcs a petita escala distribuïts per tot el territori

V.P.. Barcelona
L'energia eòlica és inesgotable, neta i segura. Tot i així, hi ha grups ecologistes molt crítics amb la manera com es desenvolupa el sector a Catalunya. Rebutgen la concentració dels molins en determinades comarques i proposen com a alternativa fer parcs a petita escala distribuïts pel territori i més propers a les àrees de més consum elèctric. Les empreses instal·ladores asseguren que no concentren els aerogeneradors per caprici sinó perquè només poden implantar els parcs allà on bufa el vent.

Tot i que no hi ha unanimitat de criteri entre els grups ecologistes, hi ha un sector important que critica la massificació de parcs eòlics prevista en algunes comarques, com és el cas de la Terra Alta i la Ribera d'Ebre. Així s'ha posat de manifest en les jornades sobre la implantació territorial de les energies renovables celebrades recentment a Barcelona, en les quals el geògraf i professor de la Universitat Rovira i Virgili Sergi Saladié va presentar una proposta alternativa a l'actual model d'expansió. Saladié critica que els parcs es facin lluny dels gran centres consumidors i que «continuï havent-hi una predilecció per territoris pobres amb forts dèficits en finançament municipal». També qüestiona els beneficis empresarials tan elevats, que només «deixen un 2% de la facturació al territori, quan si es desenvolupés des del territori la facturació podria arribar fins al 90%». Saladié posa com a exemple el cas de la Llacuna, a l'Anoia, un poble amb 875 habitants en què amb la venda de l'electricitat produïda per un únic aerogenerador de 0,23 MW, propietat de l'Ajuntament, es paga la factura municipal de la llum.

La proposta del geògraf, que comparteixen altres entitats com ara el Grup d'Estudis i Protecció dels Ecosistemes Catalans (GPEC), és fer parcs petits distribuïts pel territori i amb més implicació dels ajuntaments. El president d'Eoliccat, Ramon Carbonell, assegura que no concentren els parcs per gust, sinó que estan condicionats pel vent. Saladié qüestiona aquesta afirmació i defensa que «hi ha bon vent a qualsevol lloc de Catalunya», perquè, segons subratlla, «el mapa eòlic marca les zones on hi ha vents amb velocitat alta i s'ha de tenir en compte que a partir dels 90 km/h s'aturen els aerogeneradors».

Altres entitats, com és el cas de la Fundació Terra, acusen els opositors de «no entendre que el canvi climàtic és més important que l'impacte paisatgístic», i lamenten «el retard de Catalunya en l'expansió del sector per les múltiples traves administratives». La instal·lació d'un parc eòlic pot costar més d'un milió d'euros, i fins ara a Catalunya, segons ha denunciat Carbonell, el procés burocràtic pot allargar-se vuit o deu anys.

Virtuts de l'energia eòlica
A banda de no produir emissions ni residus radioactius, l'energia eòlica comporta una sèrie d'avantatges mediambientals. Un miler de MW de potència eòlica equivalen a estalviar gairebé 500.000 tones de petroli l'any. Per cada MW instal·lat s'evita cada any l'emissió a l'atmosfera de 2.900 tones de diòxid de carboni, el principal responsable de l'efecte hivernacle. A més, una desena d'aerogeneradors produeixen el consum necessari per provehir 20.000 famílies. Les previsions amb què treballa Eoliccat apunten que a curt termini l'energia pot crear uns 3.000 llocs de treball per a la construcció dels parcs, dels quals 350 acabaran sent fixos per al manteniment.

Sant Feliu varia el pla urbanístic per evitar edificar a Collserola

  1. • L'ordenació del Torrent del Duc permetrà guanyar sòl industrial i 250 pisos
  2. • Un nou vial de circumval.lació traurà els camions del barri de les Grasses
 
XAVIER ADELL
SANT FELIU DE LLOBREGAT

Amb l'actual planejament urbanístic, el municipi de Sant Feliu té 29,5 hectàrees de terrenys dintre de la serra de Collserola que es podrien convertir en urbanitzables si els seus propietaris privats així s'ho proposessin. Per evitar-ho i preservar definitivament aquesta zona, l'ajuntament acaba d'aprovar de forma inicial una modificació del Pla General Metropolità (PGM) de gran envergadura que afectarà quatre sectors del municipi i que permetrà guanyar 6,7 hectàrees de zones verdes i forestals, 14,1 d'equipaments, 7,5 de polígon industrial i 2,6 de sòl residencial, on es podran edificar unes 250 vivendes.
El projecte urbanístic comprèn el polígon El Pla, els sectors del Torrent del Duc, la carretera de la Sanson i la Riera de la Salut i el barri de Mas Lluhí. En total, la gens menyspreable xifra de 182,5 hectàrees de sòl que conformen "l'operació urbanística més important de la ciutat, juntament amb el soterrament de les vies de Renfe", segons destaca l'alcalde de Sant Feliu, Juan Antonio Vázquez.
El pla és tan ambiciós i alhora tan complex que la seva redacció és el fruit de cinc anys d'estira-i-arronses amb els afectats, els veïns i les diferents forces polítiques del consistori. Al final, però, s'ha imposat un consens pràcticament unànime i tots els partits amb representació al consistori, tret d'ERC, han donat el seu vot favorable a la proposta.

CONSTRUCCIÓ D'EQUIPAMENTS
Segons explica l'alcalde, el projecte beneficiarà el municipi per tres motius bàsics: "Es protegirà Collserola i s'evitarà que s'hi edifiqui; permetrà crear una necessària zona industrial a l'altre costat de les vies, i suposarà la construcció d'un vial de circumval.lació que evitarà l'actual trànsit de 1.400 camions diaris que suporten els veïns del barri de les Grasses". A més a més, la reordenació també comportarà la reordenació de l'actual cimentera, la construcció d'equipaments i la consolidació del camp de golf de Can Cuiàs i del Tennis Sant Jordi.
Un dels aspectes més destacats d'aquesta proposta, que estarà sotmesa durant dos mesos a exposició pública, és que integrarà Collserola a la ciutat amb la implantació d'àrees d'oci i la creació de diversos recorreguts lúdics i d'una xarxa de camins per l'interior del parc. A més a més, s'eliminaran de la serra els sistemes viaris innecessaris a la vegada que es milloraran els passos per sota del ferrocarril.

AL.LEGACIONS D'ECOLOGISTES
L'aspecte que ha aixecat més crítiques d'aquest pla és el nou vial per a camions, perquè travessarà la zona natural. Algunes agrupacions ecologistes, com ara Amics de la Natura de Sant Feliu, ja estan preparant al.legacions al projecte perquè consideren que la carretera "destrossarà l'entorn natural del Torrent del Duc". De fet, ERC no va votar favorablement el pla perquè s'oposa a aquesta infraestructura.
Malgrat això, tant el consorci del Parc de Collserola com la Conselleria de Medi Ambient (el novembre del 2006) ja han emès informes favorables a la construcció de la via. Per un altre costat, els veïns de Mas Lluhí, que inicialment havien mostrat el seu recel al pla perquè les 250 vivendes previstes (un 40% de les quals, protegides) es construiran al barri, ara donen suport a la proposta perquè recull bona part de les seves peticions.
Si es compleix el calendari previst, l'aprovació definitiva del projecte, que requereix el vistiplau de la Generalitat, podria ser una realitat d'aquí a un any i mig. Si fos així, les obres podrien començar en el termini d'uns tres o quatre anys. Segons Vázquez, la primera infraestructura que es construirà serà el vial per a camions.

01 febrero 2009

El Gobierno aprueba el nuevo Plan Estatal de Vivienda

El Consejo de Ministros ha aprobado hoy el nuevo Plan de Vivienda, con diversas mejoras con respecto al anterior y en el que el Estado se dejará la friolera de 10.188 millones de euros.

Esta inversión tan cuantiosa, es un 49% más elevada de lo que supuso el importe destinado al antiguo plan, pero su objetivo final seguirá siendo el mismo: facilitar el acceso a una vivienda habitual, a todos aquellos ciudadanos españoles que tengan dificultades para hacerlo.

Además, se movilizarán 34.000 millones de euros adicionales para préstamos.

Con el Plan Estatal de Vivienda y Rehabilitación 2009-2012 aprobado, se prevén realizar aproximadamente unas 996.000 actuaciones a lo largo de los próximos cuatro años.

El acceso a las viviendas será de dos tipos: mediante compra o mediante alquiler.

Tendrán acceso privilegiado mediante la aplicación de este nuevo Plan, las familias españolas con ingresos más bajos, los jóvenes y los mayores, las mujeres víctimas de violencia de género, las personas con discapacidad o las familias monoparentales y las numerosas.

En este caso como sujetos añadidos, se encuentran también las personas dependientes, las separadas o divorciadas al corriente del pago de las pensiones, los afectados por situaciones catastróficas y los procedentes de operaciones de erradicación del chabolismo.

Las ayudas se fijarán por tramos y de manera inversamente proporcional a los ingresos, pudiendo llegar las ayudas directas a la entrada a 12.000 euros.

Medidas importantes son por ejemplo, la creación de una nueva figura, la de alojamientos protegidos para colectivos vulnerables, que serán espacios con servicios comunes a los que se accederá en régimen de alquiler y cuya promoción estará subvencionada.

Otra novedad son las actuaciones para la rehabilitación de viviendas que también podrán ser subvencionadas con hasta 6.500 euros por vivienda, aunque para llegar a estos máximos hay que cumplir con varios requisitos dispuesto en la norma.

El resto de cuantiosas medidas añadidas en esta ocasión, corresponden mayoritariamente al ámbito de las viviendas de protección oficial (VPO), con subvenciones de diversa naturaleza, ayudas a las familias, motivaciones a los promotores para su construcción y adopción de actuaciones de reactivación del sector inmobiliario.

La UE llama a la atención a Barcelona por su contaminación

La Unión Europea ha declarado que si de aquí a un año no se ha reducido la contaminación en la ciudad de Barcelona, empezará a sancionarla seriamente con multas. Y así lo hará con las ciudades más sucias de Europa.

No han sido suficientes las medidas ecologistas que se han llevado a cabo desde Generalitat y Ayuntamiento como la reducción de la velocidad permitida, el bicing, el fomento de transporte público sobretodo con la llegada del tranvía. Según los técnicos en medioambiente, estas medidas se tomaron demasiado tarde y ahora es difícil no rebasar los límites estipulados por la Unión Europea en cuanto a contaminación.

Font: urbanismo.com


El experto en contaminación del Departamento de Medioambiente José María Baldasano afirma que a estas alturas se tienen que tomar medidas urgentes para mejorar la calidad del aire.

Ayuntamiento y Generalitat se defienden afirmando que la calidad del aire es mejor que los años pasados, teniendo en cuenta que tienen cada uno su propio sistema de medición y que hacen una media una vez obtenidos los resultados, pero esto no basta para dejar de “destacar” en la Unión Europea como un país de aire sucio.

Se trata de la cantidad de dióxido de nitrógeno que contiene el aire, un gas tóxico que viene del tráfico, la directiva impulsada por la UE no deja rebasar los 40 miligramos y Barcelona se sitúa entre los 47 y 62 miligramos por metro cúbico.

Por otra parte, los datos han sido tomados desde los jardines de Can Mantega de Sants y desde el parque de la Ciudadela en Ciutat Vella, con lo que no muestran la realidad ya que la presencia de árboles actúa como un aislante de la polución aunque permitan también analizar la diversidad de contaminación existente.

Un informe elaborado para el Departamento de Medioambiente afirma que la contaminación causa 3.500 muertes al año en Barcelona, por culpa del dióxido de nitrógeno y de las partículas en suspensión.

Mientras la Unión Europea y Barcelona no se ponen de acuerdo acerca de los criterios y cifras de gas y partículas estipulados para entrar en la lista negra de las ciudades más contaminadas de Europa, la Organización Mundial de la Salud establece un máximo de 20 miligramos tanto de dióxido de nitrógeno como de partículas.

Barcelona i els voltants beuran aigua del mar d'aquí a 4 mesos

Font: Avui

Si no sorgeix cap problema tècnic d’última hora, d’aquí a quatre mesos les aixetes d’una part dels habitants de Barcelona i la seva àrea metropolitana rebran les primeres gotes d’aigua de mar. Serà el resultat de l’entrada en servei de la dessalinitzadora del Prat de Llobregat, el projecte d’abastament d’aigua a l’àrea de Barcelona més important dels últims 30 anys (la potabilitzadora d’Abrera va entrar en funcionament el 1980). L’aigua captada a tres quilòmetres de la costa i dessalinitzada a la planta situada al costat de la nova desembocadura del Llobregat serà conduïda fins als dipòsits de Fontsanta, on es barrejarà amb altres fonts de subministrament abans d’arribar a les aixetes de la zona sud de Barcelona.

“Les obres estan molt avançades. A l’abril s’iniciarà un període de tres mesos de proves i confiem que a principis de juny es posi en marxa la planta”, ha explicat Joan Compte, gerent d’Aigües Ter-Llobregat (ATLL), l’empresa pública que ha encarregat l’execució del projecte. L’obra està sent executada per la unió temporal d’empresa (UTE) formada per Agbar, Degremont i Dragados amb un pressupost de 158,6 milions d’euros.

Compte detalla que les canonades que portaran l’aigua de mar fins a la dessalinitzadora estan completades, mentre que la planta de bombeig i la canonada entre aquesta planta i el dipòsit de la Fontsanta estaran acabades a finals de març. L’obra civil de la planta està completada en un 90%, i s’espera que els equips s’acabaran de muntar a l’abril. També es calcula que Red Eléctrica de España completarà la xarxa de subministrament i la subestació elèctrica a finals de febrer. La urbanització de la planta s’acabarà entre maig i juny, indica Compte.

Més bon gust, igual preu
L’entrada en servei de la dessalinitzadora del Prat i les millores introduïdes en les potabilitzadores d’Abrera i Sant Joan Despí suposaran una millora substancial en el gust de l’aigua de les zones afectades.

L’any 2010, quan es completi la canonada entre el dipòsit de Fontsanta i la Trinitat, l’aigua de la dessalinitzadora arribarà també a la part nord de la ciutat. Amb aquesta connexió, la Generalitat podrà iniciar el procés de reducció de l’ús de l’aigua de la conca del Ter a l’àrea de Barcelona.

La dessalinitzadora del Prat havia d’entrar en funcionament, en principi, al gener d’aquest any. Els retards en l’aprovació dels ajuts de la Unió Europea (que aportarà el 75% de la inversió inicial) i en l’adjudicació del projecte van endarrerir l’inici i la finalització de les obres.

Segundo elogio de la barraca

Font: El Pais

TRIBUNA: MANUEL DELGADO

El próximo 22 de febrero cierra sus puertas la exposición Barraquismo. La ciudad informal. Como hiciera notar Jordi Borja desde estas mismas páginas (EL PAÍS, 21-7-2008), las fuentes documentales y humanas exhibidas en el Museo de Historia de la Ciudad de Barcelona merecen ser conocidas, puesto que nos ponen al corriente de una forma de crecimiento urbano característico de una dilatada etapa de la historia de ésta y otras ciudades del país. Esa valoración positiva no es incompatible con una crítica al argumento que se destila de la exposición, según el cual los barrios de barracas fueron un fenómeno asociado a la miseria económica, social y moral del franquismo, superado del todo gracias a la planificación urbana más justa y racional que acompañó el advenimiento de la democracia formal en 1977.

Ese happy end no se corresponde con lo que apunta la investigación en la que se inspira la exhibición, debida a un grupo de trabajo del Instituto Catalán de Antropología, dirigido por Cristina Larrea y Mercè Tatjer, y que respondía a un encargo del Inventario del Patrimonio Etnológico de Cataluña. La conclusión a la que en él se llega no es la de que el abandono de las tipologías informales de crecimiento urbano fuera un triunfo. En un artículo publicado en el último número de la Revista d'Etnologia de Catalunya, el 33, el equipo que realizara el estudio sostiene que "la erradicación del barraquismo fue casi siempre un impulso que respondía más a las necesidades y proyectos urbanísticos que se presentaban, que no a una política decidida a solucionar un problema social". La eliminación de los barrios de autoconstrucción no supuso dejar atrás la cuestión de la vivienda económica, que continuó pendiente, cuando no se agravó.

Esa fue la intuición de un artículo publicado por Oriol Bohigas el 27 de enero de 1957 en Solidaridad Nacional, titulado Elogio de la barraca. En él se razonaba que el barraquismo había hecho posible la incorporación de sucesivas oleadas de inmigrantes, que colonizaban áreas periféricas o intersticiales de la ciudad luego llamadas La Perona, el Carmel, Somorrostro, Can Valero, etcétera. Los nuevos barceloneses generaban allí un urbanismo espontáneo, grosero si se quiere, pero en que se hacía manifiesta la creatividad con que los segmentos más vulnerables de la sociedad estaban dispuestos a adaptarse al duro contexto al que se enfrentaban.

Lo que sustituyó esas modalidades de autogestión del territorio fueron, desde finales de la década de 1950, los polígonos de viviendas, segregados de los núcleos urbanos, sin apenas equipamientos, con malas infraestructuras y de una pésima calidad arquitectónica y urbanística. La nueva situación implicaba un paso atrás, puesto que la vía de integración en la forma y en la vida urbanas que constituían los asentamientos chabolistas era preferible a la deportación fuera de la ciudad y en relativas mejores condiciones de buena parte de la clase obrera. Escribía Bohigas: "La pobre y alegre barraca es una solución más humana, una solución mejor planteada urbanística, arquitectónica y éticamente" que los monstruos mastodónticos y desangelados que estaba propiciando la mezcla entre especulación capitalista y demagogia política en que consistían las iniciativas franquistas en materia de vivienda. Barracas: "No las destruyamos, por favor, si no es para superarlas", concluía Bohigas. Y si las barracas se suprimieron no fue para superarlas, sino para arrebatarle a las clases populares lo que les quedaba de control sobre su propia vida cotidiana.

Ese cuadro no sólo no ha mejorado, sino que ha ido a peor. Las ciudades-dormitorio fueron un remedio peor que el del barraquismo, pero siguieron siendo un remedio. Ahora, ni barracas ni bloques. La solución a un problema de la vivienda tan grave en la actualidad como el que conociera Barcelona décadas atrás ha sido..., ninguna solución. A lo sumo, algún apaño.

A lo largo de la primera mitad del siglo XX la posibilidad de obtener un techo bajo el que vivir quedaba garantizada al menos por el recurso a levantarse uno su propia barraca donde fuera. Hoy, ni eso, ni nada. Si eres declarado insolvente, la ciudad no será para ti. Y de ahí una vindicación del chabolismo que ha tenido dos expresiones recientes. En 2003, el FAD promovía, en el marco del Año del Diseño, una serie de actividades acerca de la vivienda de emergencia bajo el epígrafe de Barraca Barcelona. En el otoño de 2005, activistas antiespeculación convocaban una "chabolada" a las puertas del Parla-mento de Cataluña. El sentido de ambas iniciativas era el mismo: reconocer en las barracas valores positivos vigentes. Hoy los jóvenes, los mayores, los inmigrantes, los nuevos y viejos sectores sociales fragilizados, merecerían que se les permitiera reunir fuerzas y materiales con los que hacer surgir nuevos barrios de barracas. De la mano de esas humildes construcciones les sería dado a los débiles conquistar, ahora, por su cuenta, ese derecho al hogar que las leyes les prometen, pero que los poderes les niegan.

.

Las entidades metropolitanas se consorcian en espera de unirse por ley

Font: El País

El Área Metropolitana de Barcelona (AMB) fusionó ayer los tres entes que la configuran: la Mancomunidad de Municipios, la Entidad Metropolitana del Transporte (EMT) y la del Medio Ambiente (EMA). La unión se certifica en la creación del Consorcio del AMB y supone un gesto más simbólico que político: el nuevo ente nace como una mera coalición de sus tres miembros, sin competencias añadidas. Sin embargo, según sus valedores, la unión reforzará al AMB al negociar con la Generalitat por la futura Ley de áreas metropolitanas. La norma, según dijo en diciembre el consejero de Gobernación, Jordi Ausàs, se aprobará en mayo y permitirá la creación de un gobierno metropolitano institucionalizado, con más competencias que el actual consorcio.

De momento, las 36 poblaciones coaligadas en el nuevo ente deberán conformarse con una administración de rango local, en la que las tres entidades anteriores serán representadas según su extensión territorial y el número de competencias que ejerzan. El presidente de la Mancomunidad, el alcalde de Barcelona, Jordi Hereu, ocupará la presidencia del Consorcio, y las vicepresidencias las ocuparán los dirigentes de la EMT y la EMA, Antoni Poveda y Francisco Narváez, respectivamente. Según los estatutos, que no descartan la inclusión en el consorcio de otras entidades y empresas públicas, su organización evita la jerarquía de un miembro sobre los otros.

Un año más

Hereu se esforzó en recalcar la importancia de la unión de las tres entidades metropolitanas: "Sumar es la clave para llegar a nuestros objetivos; el consorcio contribuirá a superar el fraccionamiento entre los miembros y será un factor de cohesión del territorio", enfatizó. Para su presidente, la fundación del consorcio es un importante paso adelante para lograr la instauración del gobierno metropolitano y permitirá encarar con más seguridad la negociación con la Generalitat, un diálogo que "durará meses". El alcalde de Barcelona situó en un año la inauguración de la nueva Área Metropolitana de Barcelona. El paso intermedio, el Consorcio de la AMB, fue aprobado ayer con los votos a favor de PSC, CiU, ERC, e ICV. El PP votó en contra porque considera que la coalición no colma las inspiraciones metropolitanas de conformarse como institución.